Z Kuşağı Nedir

Z Kuşağı Nedir?

Son yıllarda Z kuşağı hakkında çok şey duyduk. Farklı alışkanlıkları, yaklaşımları, hayat felsefeleri ve davranışları olduğuna dair şehir efsaneleri de çok. Hem reklam verenler hem politikacılar hem de toplumbilimciler Z kuşağının özellikleri üzerine çalışmalar yapıyor. Peki, Z kuşağı kime denir ya da neden bu kadar önemlidir?

Z kuşağı, X ve Y kuşaklarından sonra gelen günümüzde toplumun en genç nüfusunu oluşturan grup olarak adlandırılır. Z kuşağının hemen her alanda aktif rol oynadığı görülmektedir. Bu toplumsal benliği ile yine toplum dinamikleri üzerinde belirli bir rolü bulunmaktadır. Türkiye’de günümüzde Z kuşağı ortalama 20 milyon nüfusa sahiptir. Z kuşağını diğer kuşaklardan farklı kılan en büyük dinamiği teknolojili ile büyüyor olmasıdır. Teknolojinin kuşak üzerinde olumlu ve olumsuz birçok etkisi görülmektedir. Teknoloji ile gelişmelerinin iş hayatına da olumlu yansımaları bulunmaktadır. Z kuşağı kaç yaşında oluyor, diye merak edenler için: Z kuşağı 1997 ile 2012 yılları arasında doğan bireyleri kapsamaktadır.

Z Kuşağı Özellikleri Nelerdir?

Z kuşağı hangi yıllar, sorusuna yanıt vererek özelliklerini değerlendirelim. Yukarıda da belirttiğimiz gibi 1997 ile 2012 arası doğumlular bu kuşağı oluşturuyor. Z kuşağı jenerasyonunun hayattan beklentileri ve bakış açılarını yakından gözlemlemek için temel özelliklerine göz atabiliriz. Teknoloji ile birlikte gelişen Z kuşağının olumlu özellikleri olduğu kadar olumsuz yaşam dengeleri de bulunmaktadır.

  • Bireysel ve özgür ruhlu olmaları

Z kuşağının özgüveni, kendini sosyal ve iş yaşamı koşullarında başarıya itebilir. Bunun yanı sıra bireysel bakış açısı grup bilincinin azalmasına ve takım çalışmalarında olumsuz etkilere yol açabilir.

  • Teknolojiyi yakından takip etmeleri

Teknoloji çağı içerisine doğan Z kuşağı bireyleri, gelişen dünyaya adapte olmak konusunda en başarılı kuşak olarak tanımlanır. Bu adaptasyon kolaylığı sayesinde teknolojik altyapılı mesleklerde genellikle Z kuşağı bireyleri görülür. Teknolojik gelişmeleri yakından takip etmeleri aynı zamanda bilgiye çabuk ulaşma becericini de beraberinde getirir. İş hayatında sıklıkla beklenilen becerilerden biri olan hız, teknoloji yatkınlığı ile birleştiğinde çokça tercih edilen bir beceriye dönüşür.

  • Online platformlara ilgi duymaları

Z kuşağı, telefon ve bilgisayar gibi teknoloji araçlarına yatkın nitelikleriyle online platformlar üzerinden yeni iş ağları tasarlıyor. Teknoloji altyapılı sistemler üzerinden çalışma alanları elde eden Z kuşağı, kendi benliğini başarıya götüren keşifleri ile gelişimin hızını da artırır.

  • Sorgulayıcı bakış açısına sahip olmaları

Neden, nasıl ve neden dolayı gibi sorgulayıcı bakış açıları kişisel gelişim alanında ve iş hayatında olumlu değişimlere yol açar. Sorgulayıcı bakış açısı özelliğiyle bilinen Z kuşağı, sorunların çözümlerini aramak konusunda farklı cevaplar bulabilir. Bu sayede bir konu için birden fazla neden ya da sonuç bulunabilir. Z kuşağının sorgulayıcı kimliği aynı zamanda olaylara farklı bakış açıları getirme becerisi de sağlıyor. Böylece iş alanında yenilikçi güncellemeler konusunda Z kuşağı, başarısı ile dikkat çekiyor.

  • Dinamik ve değişime açık olmaları

Sürekli gelişen ve yenilenen dünya akışına en hızlı adapte olan kuşak Z kuşağı olarak bilinmektedir. Z jenerasyonu bu alanda dinamik bilinci ile yeniliklere yatkın ve meraklıdır. Aynı zamanda değişime açık olan kuşak, sürekli yenileme yaşam içerisinde kolaylıkla kendine yer bulmaktadır. Dinamik ve değişime açık bakış açısı Z kuşağının iş yaşamı ve sosyal hayatını olumlu yönde etkilemektedir.

  • Sıkılgan ve hızlı tüketmeleri

Enerjik yapıya sahip Z kuşağı, somut ve soyut olan her şeye kolay ulaşma imkanı bulmaktadır. Teknoloji içerisinde doğan ve gelişen bu kuşak, bazı noktalarda bu gelişimin olumsuz etkilerini de hisseder. En çok karşılaşılan olumsuz yönlerden biri hızlı tüketim. Hızlı elde etme özelliğinin yan etkisi olarak kabul edilen hızlı tüketim, bireyleri tükenmişlik sendromuna itmektedir.

Z Kuşağı İş Hayatından Ne Bekliyor?

Z jenerasyonu bireyleri kariyer hedefleri yüksek ve özgür ruhlu olarak bilinmektedir. Başarı odaklı çalışmalarının yanı sıra işi yaşamın önüne geçirmeyen bir prensibe sahipler. Z kuşağının özelliklerine uygun iş nitelikleri net br çerçeve ile çizilmediğinden dolayı çoğu şirket politikasına uymamaktadır. Fakat dünyanın hemen her ülkesinde de görüldüğü gibi Z kuşağına şirketler tarafından şans verilmesi gerekmektedir.

Z Kuşağının Şirketlerden Beklentileri;

Aslında her kuşak, insanca çalışma koşullarını hak etti ama bunda ısrarcı davrananlar bu yenilikçi gençler oldu. 1900’lerin başlarında Sanayi Devrimi yeni yeni yerleşirken çalışma saatlerini sorgulamak gibi bir şey düşünülemezdi bile. 1950’li yıllarda ise çalışmak ile keyifli ve konforlu ortam kavramları yan yana gelemezdi. 2000’li yıllarda çalışan odaklı ofisler ile daha iyi personeli şirkete çekmek gibi bir fikir doğmuş olsa da bunun bir zorunluluk haline gelmesi için çok beklendi. 

  • İş ve Yaşam Dengesinin Kurulması

Z kuşağı bireyleri iş yaşamında keskin çizilmiş kurallardan daha çok esnek bir çalışma şeklinin sunulmasını beklemektedir. İlgili jenerasyon belirli saat dilimleri arasına çalışmak yerine şirketin ihtiyaç duyduğunda çalışma saatleri dışında da çalışmayı kabul eder. Bunun yanı sıra birey olarak ihtiyaç duyduğunda çalışmama özgürlüğüne sahip olmayı ister.

  • İşini Keyifle ve Severek Yapma İsteği

Z kuşağı bulunduğu her alanda ve her koşulda motive olma ihtiyacı duymaktadır. Bu ihtiyacın iş yaşamı içerisinde de karşılanmasını bekler. İlgi alanı olan işlere odaklanan Z jenerasyonu işinden keyif almak ve çalışırken motive olmak ister.

  • Mekandan Bağımsız Çalışma Şekli

Z kuşağı bireyleri şirket politikalarında yapılan güncellemelere X ve Y kuşaklarına oranda daha hızlı adapte olmaktadır. Günümüzde pandemi ile birlikte yaşamımıza dahil olan remote çalışma şekli, araştırmalar sonucunda Z kuşağının daha verimli ve başarıya yatkın olduğu bir çalışma stili olarak kabul edilmektedir. Zamandan ve mekandan bağımsız çalışma stilini kabul eden Z jenerasyonu, esnek çalışmayla başarıya ulaşmaktadır.

  • Yaratıcı Süreçlere Dahil Olma

Teknoloji ile gelişen Z kuşağı bireyleri iş alanında yaratıcı bilinçleriyle farklı bakış açıları geliştirme konusunda başarılıdır. İşe farklı boyutlar kazandırmaya yatkın olan bu jenerasyon, şirketlerin ileriye taşınmasına katkı sağlar. Yenilikçi bakış açısıyla Z kuşağı, şirketlerin yönetim departmanlarında oldukça tercih edilmektedir.

  • Sürekli Kendini Geliştirecek Alanlar Arama

Z kuşağı, bir işte ya da departmanda sürekli olarak çalışmak yerine yeni fırsatlar aramaya yatkındır. Araştırmalara göre Z kuşağı her 3 yılda bir yeni bir iş arayışına girmektedir. Z jenerasyonunun kısa sürede iş değiştirme alışkanlığı firmalar için dezavantaj olarak görülmektedir. Ancak şirketlerin iş departmanlarında sürekli yeni fikirler ile çalışması firmanın başarıya ilerlemesi konusunda hız kazandırabilir.

  • Liderliklerinin Desteklenmesi

Teknoloji ile iç içe olan Z kuşağı, yenilikçi iş alanlarında öncü olmaya adaydır. Yenilikçi fikirlere ve değişime açık alan iş sahalarında yönetim alanlarında başarı görülmektedir. Z kuşağı bireyleri genellikle bu alanlarda X ve Y kuşaklarına öncülük etmektedir.

Z Kuşağının E-Ticarete Bakış Açısı

Online platformu aktif olarak kullanmaya yatkın nitelikleri ile bilinen Z kuşağı jenerasyonu, bu alanda fonksiyonel başarılar elde etmektedir. Online alışveriş alanındaki tüketim oranının büyük bir kısmını Z kuşağı karşılamaktadır. Z kuşağının online alışveriş ihtiyacı pandemi ie birlikte ortalama yüzde 62 oranında arttı. Online alışveriş ihtiyacında Z kuşağını takip eden kuşak Y kuşağı olarak bilinmektedir. E ticaret firmalarının önemli hedef kitlelerinden biri olan Z kuşağı, dijitale olan ilgisi ile bu alanda da hem tüketici hem üretici konumunda rol oynamaktadır.anın doğru kişilere ulaştırılması geri dönüşlerin artmasını sağlayabilir.

Depar Akademi Danışmanlık Hizmeti Nedir?

Depar Akademİ bünyesinde işverenlere ve şirketlere yönelik farklı danışmanlık altyapıları bulunmaktadır. Şirket bakış açısını değiştirmek ve yenilikçi adımlar atmak için Depar Akademi rehberliğinde bir danışmanlık hizmeti alabilirsiniz. Bu eksende Z kuşağı ile iletişim ve istihdam konusunda da farklı uzmanlardan fikir alışverişi elde edebilirsiniz. Böylece Z kuşağı bireylerinden farklı departmanlarda faydalanabilir, başarı alanında hem bireysel hem de şirket içi kar elde edebilirsiniz. Z kuşağının iş disiplini ve çalışma hayatına bakış açısını uzman kişilerden danışmanlık alarak öğrenebilirsiniz. Böylece bireyi anlama konusunda adım atabilir, Z kuşağı ile anlaşmalı bir iş projesi yürütebilirsiniz. Depar Akademi platformundan farklı alanlarda eğitim çözümleri de alabilirsiniz.