Home Office Çalışanlar ve Stopaj Vergisi

Home Office Çalışanlar ve Stopaj Gerçeği

Günümüzde hem dünyada hem de Türkiye’de pek çok kişi home ofis şirket kurarak kendi işini yürütmeye başladı. Home office şirket kurma aşamalarının kolay olması ve masrafının daha az olması nedeniyle kişiler daha çok şahıs şirketi kurmaya yöneldi. Şahıs şirketi kuran bireyler belirli bir yeri göstererek şirketlerini kurabilecekleri gibi home ofis şahıs şirketi de kurabiliyorlar. Peki home office şahıs şirketi nasıl kurulur? Home office çalışmanın şirket kurmak istediğinde karşısına çıkan stopaj vergisi nedir? Home office çalışanlar için stopaj hesaplama araştırması birçok kişi için önemli bir araştırma konusu durumunda. Bu nedenle biz de sizler için hem home office çalışma standartlarını hem de home office çalışanlarının stopaj ile bağlantısını detaylı bir şekilde inceledik.

Kısaca Home Office Çalışma

Home office çalışmanın yaygınlaşması, konu hakkında yapılan araştırmaları da büyük ölçüde artırmış durumda. Peki home office çalışma nedir? Home office çalışma adından da anlaşılabileceği gibi ev ofisi anlamına gelmektedir. Pandemi sonrasında popülerliği giderek artan bu çalışma şeklinde kendi işini yapan kişiler yaşadıkları evi veya evin bir bölümünü ofise çevirerek işlerini buradan yürütürler. Önceden daha az iş kolunda home office çalışma biçimi mevcuttu. Fakat bu çalışma biçiminin yaygınlığının artması ve tercih edilirliğindeki görülen artış, pek çok şirketin, home office çalışma prensibini bünyesinde uygulamasına neden oldu.

Home Office Çalışılabilen Meslekler

Home office meslekleri olarak da adlandırılabilen home office çalışma prensibini destekleyen meslekler oldukça fazladır. Farklı iş kollarında, kişiler kendi konfor alanlarında daha esnek çalışma saatleri çerçevesinde, iş yürütme imkanı bulur. Zamanın getirdiği pandemi gibi, evden çalışmayı zorunlu hale getiren şartlar, aslında bu çalışma şeklinin uygulanabilirliği hakkında işverenlere ve çalışanlara bir yol göstermiştir. Home office çalışmanın avantajları da, bu sistemin uygulandığı meslek kollarını giderek artmıştır. İşte home office çalışabilen meslekler

  • Metin yazarlığı
  • Blog yazarlığı
  • Yazılım uzmanlığı
  • Grafik tasarım
  • İçerik editörü
  • Sosyal medya uzmanlığı
  • Çağrı merkezi elemanı
  • Gazetecilik
  • Habercilik
  • Müşteri temsilciliği
  • Çevirmenlik
  • Özel ders vermek
  • Reklamcılık
  • Video editörlüğü
  • Seslendirme sanatçılığı
  • Müzisyenlik
  • Bankacılık
  • Dijital pazarlama uzmanlığı
  • İnfluencerlık
  • Online eğitmen
  • E-ticaret danışmanlığı
  • Mimarlık
  • İç mimarlık
  • İnsan kaynakları elemanı

Home Ofis Şahıs Şirketi Kurmak İçin Gerekenler

Ticari faaliyetlere başlamak için Türk Ticaret Kanunu’nda yer alan şirketlerden birisini kurmanız yasal bir zorunluluktur. Sanal ofis imkanlarından faydalanmak veya home office çalışanı olarak şirket kurmanın pek çok farklı avantajı bulunur. Avantajların yanı sıra, yerine getirmek istenen bu eylemler için bazı zorunlulukların da tamamlanması oldukça önemlidir.

Home ofis şahıs şirketi kurmak için gerekli olan belgeler aşağıdaki gibi listelenebilir; 

  • Kimlik fotokopisi
  • Şirketi kurarken adres olarak göstereceğiniz evin kira sözleşmesi
  • 2 adet vesikalık fotoğraf
  • Yaşanılan yer için ikametgâh belgesi

Home Ofis Şahıs Şirketinde Stopaj Vergisi Ödenir mi?

Home office çalışmada stopaj gerçekleri kişiler için büyük bir araştırma konusudur. Ev adresi kullanılarak kurulan şahıs şirketler söz konusu olduğunda kişilerin karşısına stopaj vergisi ile ilgili iki durum çıkar. Birincisi, ev adresi olarak beyan edilen yerin şahıs şirketi kuran kişiye ait olup olmadığıdır. İkincisi ise şahıs şirketi kurmak isteyen kişinin kiracı olarak bulunduğu bir yeri mi home ofis adresi olarak kullanacağı şeklindedir. Ev, şahıs şirketi kuran kişiye ya da kira ödemediği bir aile ferdine ait ise bireyler stopaj vergisi ödemek zorunda değildir. Fakat kurulacak şirket için kiralık bir ev tercih edilmiş ise brüt kira üzerinden %20 stopaj vergisi ödeme zorunluluğu ile mükelleftirler.

Home Ofis Şahıs Şirketleri Giderleri Nelerdir?

Home office çalışanlar şahıs şirketi kurabilirler. Fakat bunun bazı zorunlulukları mevcuttur. Aynı zamanda bu iş dinamiğinin farklı getirileri ve giderleri mevcuttur. Home office şahıs şirket giderleri, farklı kalemler altında incelenmelidir. Kurulacak şirket için evinizi adres gösterdiğinizde, evinizin kira kontratında yer alan bedel üzerinden stopaj ödemeniz gerekir. Günümüzde stopaj %20 olarak kişilere yansıtılmaktadır. Fakat ödenecek stopaj miktarı net kira bedeli üzerinden hesaplanmamaktadır.

Home office çalışanlar stopaj hesaplaması yaparken bazı konulara dikkat etmesi gerekir. Bunlardan ilki ve en önemli olarak kabul edilen husus %20’lik oranının net kira bedeli üzerinden değil, stopaj dahil ödeyeceğiniz bedel üzerinden hesaplanmasıdır. Örneğin, 1000 TL kira bedeline sahip bir evde yaşıyorsanız, evinizde şahıs şirketi kurduğunuzda zaman ödeyeceğiniz aylık stopaj miktarı 250 TL olarak hesaplanabilir. Bu tutar ev kirası ve ödediğiniz stopajın toplamı olan 1250 TL’nin %20’si olarak karşınıza çıkar.

Sanal ofis kiraladığınızda ise kira bedeli için ise fatura kesmeniz mümkündür. Bu nedenle de herhangi bir stopaj ödeme yükümlülüğünüz bulunmaz. Faturalanan tutarı da gider olarak göstererek vergiden düşebilir, giderleri minimum seviyeye kadar elinizdeki bu imkan dahilinde düşürebilirsiniz. Bu sebeple home ofis olarak çalışan girişimciler arasından pek çok kişi sanal ofis açmayı tercih ederler. 

Home ofis şirketin kuruluşunda yapacağınız bazı harcamalar vardır. Bu harcamalar aşağıdaki gibi listenelebilir; 

  • Noter vekâlet için ücreti
  • Sözleşmeler üzerinden alınan damga vergisi
  • Kuruluş ve defter kayıt servisi ödemesi
  • Şahıs imza beyannamesi ödemesi

Bu giderler toplandığında şirket açmak için harcanan paralar ile kıyasla ortalama veya düşük olarak kabul edilebilecek bir maliyet ortaya çıkar. Home ofis şirketi için belediye ruhsatı verilmesi konusunda ihtilaf yaşanması mümkündür. Böyle bir durum yaşansa dahi home ofiste de bir ticari şirket faaliyeti rahatlıkla yürütülebilir. Hem vergilendirme yapıldığı hem de devletin gerekli birimleri tarafından denetlendiği göz önünde bulundurulursa belediyeden ruhsatname alınması gerektiğini belirtmekte fayda olduğu kesindir. Her iş yeri bağlı olduğu belediye ya da mesleki odadan işyeri açma ve çalışma ruhsatı alma zorunluluğu içerisindedir.

Home Ofis Şirket Kurmanın Avantajları

Home ofis şirket kurmak, E-ticaret yapan bireyler için pek çok açıdan avantajlı olarak kabul edilir. Home ofiste çalışmanın avantajları aşağıdaki şekilde sıralanabilir:

  • Şirket maliyetinin cüzi oranda olması,
  • Şirket için depolama masraflarından muaf olmak,
  • Şirket için herhangi bir depo göstermenin zorunlu olmaması,
  • Şirketin satışını üstlendiği ürünlerin tedarik problemi ile uğraşılmaması, 
  • Şirketin satışını yaptığı ürünler için kargolama süreçlerinde zaman kaybetmemesi.

Bu evrede en önemli olan konu operasyon sürecidir. Bir şirketten bayilik alarak satış yapmayı tercih ettiğiniz takdirde, ürün stoklama ve ürün tedariği gibi problemlerle karşılaşma ihtimaliniz minimuma düşer. Ürünlerinizi stoklamayacağınız için ilk olarak stok ve depo masraflarından muaf olmuş olursunuz. Home ofis şahıs şirketi kurmanın maliyeti diğer şirket türlerine oranla oldukça düşüktür. Home ofis olarak şahıs şirketi açtığınız takdirde, şirketiniz normal şahıs şirketi ile aynı yükümlülükleri rahatlıkla yerine getirebilir. Bu yükümlülüklere yaptığınız işler veya satılan mallar neticesinde fatura kesmek, gerekli beyannameleri dönemlerinde vermek gibi işlemlerin yerine getirilmesi önemlidir. Şirket kurulduğu andan itibaren Bağ-Kur’a kayıtlı olma yükümlülüğünüz de bulunur. Şahıs şirketi kurmak ne kadar kolay ve az masraflı bir süreç ise home ofis şirketi kurmak da aynı oranda avantajlı olarak kabul edilir.

Depar Akademi ile farklı çalışma prensiplerini detaylı şekilde öğrenebilir ve çalışma hayatınıza bunları kolaylıkla entegre edebilirsiniz. İş hayatınızda alacağınız profesyonel destek sayesinde, daha sağlam adımlarla ilerleyebilir ve gelişiminize odaklanma fırsatı bulabilirsiniz.