Pandemi Sonrası Çalışma Şartları

Pandemi Sonrası Çalışma Şartları Nasıl ve Ne Kadar Değişti?

Geçirilen pandemi dönemi, normal yaşantı gibi iş hayatında çalışma şartlarını da derinden etkilendi. Pandemi sürecinde, geniş kitleler yeni bir çalışma düzeni ile zorunlu bir şekilde tanıştı. Bu sistemin adı, uzaktan çalışma.

Pandemi sonrası çalışma şartları, yeni bir düzene geçiş yapılmasını sağladı. Bu süreçte keşfedilen ve popülerleşen çalışma yöntemleri, pandemi sonrasında dahi güncelliğini korumakta. Pandemi dönemi uyum süreci değerlendirmeleri, süreç sonlarına doğru, değişen düzenin çalışma şartları ve hayatını nasıl etkileyeceğine odaklandı. Çalışma hayatının yanı sıra, iş kolları da değişen düzenden nasibini aldı. Bazı sektörler pandemi sayesinde yükselişe geçerken, bazıları da uygulanan bu sistemi, günümüze nasıl entegre edeceği yönünde sıkıntılar ile karşılaştı.

Pandemi süreci, çalışan ve işveren beklentilerine de yön verdi. Uzaktan çalışmak, kimi çalışanın gün saymasına neden olurken kimi çalışanın ise kendileri için verimli olan yöntem ile tanışmasına neden oldu. Pandemi sonrası çalışma hayatı, işçi ve işvereni farklı açılardan etkiledi. Bu yazımızda ‘’Pandemi sonrası çalışma hayatı nasıl değişti?’’ sorusunun yanıtını detaylı şekilde inceledik. Pandemi ile değişen iş yaşamı için farklı yaklaşımlar yazının devamında sizleri bekliyor.

Pandeminin İş Hayatına Etkisi

Pandemi sonrası iş hayatı, yeni yöntemler ve yeni düzenlemeler birbirine entegre edildi. Pandemi ile iş hayatında değişen pek çok şey oldu. Bunlar hem çalışma ortamını, hem yürütülen sistemi hem de kurumların gelecek hedeflerini değiştirdi. Pandeminin çalışma şartları ve iş hayatına etkisi aşağıdaki gibi liste şeklinde sunulabilir;

  • Uzaktan Çalışma

Pandemi ile zorunlu bir duruma dönüşen uzaktan çalışma, şu an çalışanlar için bir tercih unsuru. Zorunlu kapanmalar kişileri evden çalışmaya mecbur bıraktı. Dijital alanda sürdürülebilen iş kolları, uzaktan çalışma sistemi ile mevcut işlerini yürütmeye devam etti.

Uygulanan bu yöntem pandemi sonrası iş dünyasında aktif bir şekilde kullanılmaya devam ediyor. Uzaktan çalışma, kişilerin ülkelerinden ayrılmadan yurt dışına iş yapmasını dahi mümkün kılıyor. Bu durum, uzaktan çalışma prensibini benimsemiş şirketlerin tercih edilirliğini de artırmış durumda. Uzaktan çalışma farklı işlerde uygulanabilir bir yöntem. Dijital dünyada sürdürülen işler, bir bilgisayar ile kişilerin evinden çalışmasını mümkün kılıyor. Çalışanları özgürleştiren bu uygulama ile şirketlerin işçilerden aldığı verim de arttı. Bu da sistemin popülerliğinin artan bir grafikte seyretmesine neden oluyor.

  • Dijital İşgücü

Pandemi sonrası çalışma hayatı, şirketlere farklı yöntemler izleme zorunluluğu getirdi. Pandemi sonrası işe alım yaparken şirketlerin kişilerde aradığı en önemli özelliklerden biri dijital yetkinlik oldu. Çünkü şirketler, hem mevcut müşterilerini korumak hem de potansiyel müşteri kazanımı için dijitalleşmeye gitti. Örneğin pandemi öncesi, bankalara gidilerek yapılabilen pek çok işlem günümüzde dijital platformlar üzerinden yapılabilmekte. Bu da şirketleri, sunulan hizmet ve ürünleri dijitale taşımaya itti. Birbiriyle yarış halinde olan şirketler sektörde ön plana çıkabilmek adına, her geçen gün farklı bir hizmet veya ürünü kolay ulaşıma sunuyor. Yapılan araştırmalar uzaktan çalışan kişilerin, verilen görevleri tamamlama ve görevlere atılım hızları açısından ofis çalışanlarına oranla daha önde olduğunu kanıtlıyor.

Bu durum tamamen bu sisteme geçemeyen şirketlerin dahi, haftanın üç veya dört günü uzaktan çalışma modeli uygulamasına neden oluyor. Bunun yanı sıra şirket tarafından değil çalışan tarafından da kazanım artıları ortada. Örneğin mevsimsel geçişlerde gribe yakalanan kişiler ofiste çalışma süresinde rapor almayı tercih ediyordu. Bu hem şirkete giderken harcanan efor nedeniyle hem de hastalık bulaştırma riski nedeniyle tercih ediliyordu. Fakat uzaktan çalışma sistemi, hastalık sürecinde dahi alınan rapor günü sayısını azaltmanın ötesine gitti.

Kişiler, uzaktan çalışırken hasta olsa dahi çalışmayı tercih eder konuma geldi. Kişilerin çalışma motivasyonunu artıran bu durum, şirketlerin de dijitalleşme isteğini olumlu yönde etkiledi. Uzaktaki kişilerin iletişim kurmasını sağlayan dijital platformlar da ön plana çıktı. Pek çok platform bu süreçte tanındı ve günümüzde de aktif şekilde kullanılıyor. Kişi taleplerini ve kullanımlarını analiz eden dijital haberleşme platformları, yeni güncellemeler ve atılımlar ile geldiği konumu korumak için çalışmalarını sürdürüyor.

  • Yapay Zeka

Yapay zeka pandemi sonrası daha çok tercih edilir oldu. Eğitim alanında kendisine yer bulan yapay zeka, egzersiz uygulamaları hatta bankacılık sektöründe kullanılmaya devam ediyor. Pandemi sürecinde kapatılan spor salonları, kişileri dijital dünyaya ve uygulamalara itti. Yapay zeka uygulamaları kişilerin kalorilerini ölçüp, egzersiz anında kalp atışlarını kişilere iletti. Bu durum kullanım yaygınlığını artırdı.

Aynı durum finansal danışmanlık veren banka ve şirketler için de geçerli. Kapanma döneminde banka şubelerine gidip bu danışmanlığı alamayan kişiler, sunulan yapay zeka programlarından yararlandı. Hatta yapay zeka üzerinde yapılan çalışmalar gelecek için veriler sunmaya başladı bile. Örneğin 2030 yılında, dünyanın gelişmiş ülkelerinde, çoğu çalışan kişinin yerini yapay zekanın alacağı söyleniyor.

Pandemi Sonrası Çalışma Hayatı

Pandemi sonrası çalışma hayatı pek çok açıdan değişime uğradı. Bu değişim aşağıdaki gibi listelenebilir;

  • Çoğu şirket pandemi sonrasında, uzaktan çalışma veya hibrit çalışma hayatına geçiş yaptı. Hibrit çalışma hayatı, çalışanların bir ay uzaktan bir ay ofiste çalışması şeklinde düzenlendi. Bu durum haftalık hatta günlük olarak da revize edilerek kurumlarda uygulanmaya başlandı.
  • Pandemi hafta sonu izin yapmak isteyen kişilerin sayısını da artırdı. Yapılan araştırmalar, iş arayan kişilerin görüştükleri şirketlerde hafta sonu çalışmama veya evden çalışma opsiyonu aradığını gösteriyor.
  • Mesai saati kavramı oldukça değişti. Artık mesai bitti diye ertesi güne bırakılan işler, iş bitince mesai bitti durumuna dönüştü. Kişiler iş gününü tamamlamak için verilen işini tamamlanmasını baz alıyor.
  • Yatay yapılaşma startup şirketler ile daha yaygın bir hale geldi. Unvan odaklı olmayan çalışma sisteminde kişilerin performansları esas alınıyor.
  • İşe alım alanları farklılaştı. Yapay zekanın gelişimi, insan gücüne olan ihtiyacı azalttı. Kurulan sistemlerin yönetimi ve denetimi için işe alımlar artışta.
  • Aranan çalışan özellikleri farklılaşıyor. Özellikle uzaktan çalışma modeli için, daha esnek saatlerde çalışabilen kişiler aranıyor. İşin sürdürülebilirliği kişilerin alabilecekleri inisiyatif ve performansa bırakılıyor.
  • İşveren ile işçi arasındaki iletişim değişiyor. Otoriter sistem yerini çalışanı motive eden bir sisteme bırakıyor. Çalışanlar motive edilerek, şirkete bağlılıkları ve işteki verimlilikleri artırılmaya odaklanılıyor.
  • Çalışanların psikolojik durumlarına önem arttı. Pandemi sonrası, çalışan kişilere verilen psikolojik destek artırıldı. Pandemi çoğu çalışanı psikolojik açıdan olumsuz etkiledi. Kalabalık ev ortamlarında çalışma hayatını dengelemekte zorlanan kişilerin performansı da oldukça düştü. Bu durum günümüzde psikolojik destek ile önlenmeye çalışılıyor.

Pandemi ile Değişen Çalışan Beklentileri

Pandemi sonrasında, işveren beklentileri gibi çalışan beklentileri de farklılaştı. Uzaktan çalışma modeline alışan ve bundan memnun kalan çalışanlar, şirket beklentilerine bu durumu da ekledi. Yapılan araştırmalara göre pandemi sonrasında ofis ortamında çalışmak isteyen kişilerin sayısında azalma olduğu tespit edildi. Kişiler, esnek çalışma saatlerinin bir avantaj olduğunu düşünüyor. Arkadaş ve aile ile geçirilecek vakitlerin süresini artırdığı için uzaktan çalışmaya pozitif bir yaklaşım mevcut. Yeni nesil ise, iş seyahati fırsatı sunan şirketleri tercih etme eğiliminde.

Pandemi sonrası değişen çalışan beklentileri, iş kolu seçimini de etkiliyor. Kişiler, beceri kazanabilecekleri ve mevcut becerilerini artırabilecekleri işlerde çalışmayı tercih ediyor. Aynı zamanda terfi ihtimalinin yüksek olduğu kurumlarda çalışma eğilimindeler. Yani pandemi sonrasında işverenler ile rahat iletişim kurmak isteyen ve kendini geliştirmeye hazır bir çalışan profili ortaya çıktı. Stresi minimum düzeyde tutan ve kişilerin kendilerini konfor alanında hissetmesini sağlayan uzaktan çalışma sistemi, günümüzde daha fazla kişinin tercihi haline geldi.

Aynı zamanda pandemi dönemi yoğun çalışma şartlarına maruz kalan çalışanların, pandemi sonrasında da yapılan iş sonucu ödüllendirme beklentileri oluştu. Yapılan iş yükünün fazla olması, kişilerin maddi anlamda daha fazla tatmin edilme dürtüsünü uyandırdı.

Depar Akademi aracılığıyla dilediğiniz iş alanında beklediğiniz çözümlere ulaşabilirsiniz. Pandemi sonrası dijital dünyaya taşınan şirketlere katılmak için gereken danışmanlığı Depar Akademi’nin uzman kadrosundan alabilirsiniz. Dijital pazarlama eğitimleri ile farklı vizyonlar edinebilir ve şirketinizde uygulamaya geçirerek, istediğiniz ivmelenmeyi yakalayabilirsiniz.